اهداف و وظایف دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری:
1- مطالعه و بررسی وضع روستاها از نظر تاسیسات و تسهیلات رفاهی به منظور شناخت و تعیین نیازهای مالی و خدماتی روستاها استان.

2- همکاری با واحد های ذیربط در وزارت کشور و سایر دستگاه های اجرایی در زمینه تهیه و تنظیم معیارها و ضوابط لازم برای تعیین اولویت های طرح های عمرانی در روستاها.

3- بررسی طرح های عمرانی روستاها برای استفاده از اعتبارات وزارت کشور و همچنین طرح هایی که از محل اعتبارات عمرانی کشور انجام می گیرد با همکاری دفتر فنی استانداری.

4- اقدام در مورد راهنمایی شورای اسلامی ده، و واحدهای عمران روستایی به منظور پیشرفت برنامه های عمرانی با استفاده از خود یاری و مشارکت مردم.

5- نظارت بر برنامه های عمرانی و گزارش گیری مستمر از نحوه اجرای مصوبات، قوانین و مقررات و پیشرفت برنامه های عمرانی روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته و محروم عنداللزوم اعلام عدم پیشرفت آنها به واحدهای استانی دستگاه های اجرایی مربوطه به منظور رفع موانع با همکاری دفتر فنی.

6- هماهنگی با دستگاه های مربوطه در تدوین طرح های توسعه اقتصادی بر اساس استعدادهای مناطق، به منظور توسعه سرمایه گذاری علی الخصوص در زمینه گردشگری، صنایع کوچک و تبدیلی و صنایع مرتبط با بخش کشاورزی.

7- انجام هماهنگی و پیگیری لازم از دستگاه های مربوطه، بانک ها و موسسات مالی به منظور پرداخت کمک های فنی و اعتباری، تسهیلات قرض الحسنه و وام های خرد جهت توسعه اشتغال روستایی و تهیه گزارش عملکرد اقدامات اشاره شده.

8- همکاری با واحدهای استانی دستگاه های اجرایی ذیربط و واحدهای تخصصی در استانداری به منظور بررسی و شناسایی راهکارهای اجرای عملیاتی:
الف) ساماندهی و تشویق مهاجرت معکوس به روستاها
ب) فعال سازی تشکل های مردمی و خیرین و بخش خصوصی در زمینه انجام فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و اجرای پروژه های عمرانی و طرح های اشتغالزا در مناطق روستایی، رشد و توسعه کار آفرینی و ایجاد مشاغل جدید از طریق انجام آموزش های مهارتی و کاربردی متناسب با نیازهای هر منطقه
ج) رفع نیازهای آموزشی در زمینه دینی، تربیتی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در روستاها و پیگیری اختصاص منابع و امکانات مورد نیاز جهت تقویت روحیه خود باوری، خود اتکایی و عزت نفس در روستاییان.

9- توسعه خدمات بهداشت عمومی در سطح روستاها با همکاری دهیاران و واحدهای استانی دستگاه های اجرایی در خصوص پوشش کامل خدمات بهداشتی و درمانی در روستاها و تهیه گزارشات از روند اقدامات مربوطه به توسعه بیمه های سلامت، تامین اجتماعی و سایر خدمات بیمه ای در روستاهای استان.

10- نظارت بر اقدامات دستگاه های متولی حفظ محیط زیست و بهداشت عمومی روستاها در چهارچوب قوانین موجود.

11- نظارت بر واحدهای استانی دستگاه های اجرایی ذیربط در زمینه اجرایی طرح های به سازی و نوسازی ساختار کالبدی محیط و مقاوم سازی مسکن روستایی و اجرای طرح های مصوب روستایی.

12- تعیین اولویت روستاها از نظر مبارزه با خطرات ناشی از حوادث غیر مترقبه و ارائه به اداره کل مدیریت بحران جهت تخصیص اعتبارات لازم.

13- بررسی و اظهار نظر در مورد مصوبات شورای روستا در مورد برنامه های عمرانی از نظر مالی و اعتباری و همکاری با واحدهای ذیربط در نظارت بر فرآیند تهیه بودجه سالیانه و حسابرسی دهیاری های استان.

14- برنامه ریزی وپیگیری در خصوص تشکیل دهیاریها بر اساس قوانین و مقررات مربط با کمک و همکاری فرمانداری ها و بخشداری های استان.

15- ابلاغ قوانین و دستور العمل های مربوط به دهیاریها به فرمانداران و واحدهای استانی دستگاه های اجرایی.

16- پیگیری تهیه طرح های روستایی با کمک دهیاران و تصویب مراجع ذی ربط استانی.

17- ابلاغ برنامه ها و اهداف توسعه روستایی به فرمانداران و بخشداری ها و دهیاری ها.

18- پشتیبانی در زمینه تامین و تجهیز دهیاری ها و هماهنگی های لازم دراین زمینه با واحدهای استانی دستگاهای اجرایی و پیگیری تامین ماشین آلات عمرانی و خدماتی روستا از سوی واحدهای ذی ربط.

19- همکاری با واحدهای مسول در بررسی تعرفه های عوارض محلی و بهای خدمات پیشنهادی دهیاری و شورای اسلامی روستا و پیگیری انجام مراحل قانونی جهت تایید و ابلاغ برای اجرا.

20- همکاری با واحدهای استانی دستگاه های اجرایی و واحدهای ذیربط در استانداری به منظور تهیه بانک های اطلاعاتی، جمع آوری اطلاعات و تنظیم گزارشات مرتبط با تغییرات شاخص های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیر بنایی روستاهای استان و کنترل مستمر تغییرات این شاخص ها و به روز رسانی بانک اطلاعات دهیاری ها و شوراهای اسلامی روستا.

  •  آمار سایت
  •  اوقات شرعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به استانداری فارس بوده واستفاده از آن با ذکر منبع بلا مانع است